WERK

OVER ONS

NIEUWS

CONTACT

SEPTEMBER 2014 - COLLUMN  MUD #01

<<< TERUG

kienwa?

Terwijl de rode en oranje kleding bij mijn Bhagwan buren aan de waslijn wapperde, Lolobalde ik in de jaren tachtig door de buurt. Iedereen had een Lolobal en schaafwonden waren een statussymbool, althans bij mij. Ik deed aan Lolovallen. De bal met de plastic schijf was een dikke rage. Gelukkig was niet iedereen lid van de Bhagwanbeweging maar de trend was destijds dat mensen hun heil zochten in spiritualiteit en verlichting. Dat de guru zichzelf liet rondrijden in een van zijn 93 Rolls Royces mocht de pret niet drukken. Materialisme én spiritualiteit konden best samen, een beetje guru bepaalt dat immers lekker zelf. Trends, rages en hypes zijn van alle tijden en ik volg ze altijd sceptisch én met verbazing. Waar een trend vaak een lange levensduur heeft en voor een verandering van cultuur of levensstijl kan zorgen is een rage of hype van korte duur en dat is soms maar goed ook. Stel je voor dat het straatbeeld voor altijd bepaald zou worden door voortsjokkende Uggs en van die ‘handige’ Crocs. The horror. Ook ziekteverschijnselen zijn onderhevig aan trends. Wie kent er nog mensen met een whiplash? Of RSI? De ‘modeziektes’ van nu zijn chronische lyme en glutenallergie. Het bestaat, zeker, maar er wordt te snel een etiketje geplakt. Vervelend voor de mensen die er écht aan lijden, makkelijk voor artsen die het anders ook niet weten. “U bent voortdurend moe? Tsja...chronische Lyme.”

 

Een paar jaar geleden liepen er opeens plukjes babyboomers met skistokken door de straten. Uitgedost met halfhoge wandelschoenen, thermokleding en een hardloop riem met waterflesjes en isotone sportdrank. Een serieuze zaak was het, dat Nordic Walken. Reuzegezond ook, maar wat zag het eruit. Slimme marketing heet dat, bedacht door een skistokkenfabrikant die met het oog op de global warming (ook een hype) z’n voortbestaan wilde veiligstellen. Je hoort ze nu nog lachen in een fabriekje in de Alpen. Maar waar zijn ze nu, de nordic walkers? In geheime nordic genootschappen? Lopen ze misschien ‘s nachts? Waarschijnlijker is het dat de stokken liggen te verstoffen in een seniorenschuurtje vlak naast de nieuwe hype; een elektrische fiets.

 

Terug naar de slimme marketing. Gojibessen, incabessen, chiazaad, cacaonibs en quinoa. Kienwa? Ja kienwa, zo spreek je quinoa uit, een van de vele so called superfoods. Mensen gaan daar blijkbaar heel hard op en willen geloven dat je daar gezonder door wordt. Ongezond? Zeker niet, maar niet gezonder dan gewone tarwe, rijst of aardappelen. Wel veel duurder. Quinoa is al jaren verkrijgbaar bij natuurvoedingswinkels maar is inmiddels meer dan verdubbeld in prijs. Ik heb het uitgeprobeerd op mijn zoontje van één in de hoop dat hij à la minute zou transformeren in een tweebenig voetbalwonder. Het enige wat ik kreeg was een superluier. Nu ook de Albert Heijn zijn schappen heeft ingericht met peperdure bessen, zaden en tarwegrassappen is de hype op z’n hoogtepunt. Toch zijn dit geen blijvertjes dus geniet vooral nog even van je Acerolasappie van 10 euro per 200 milliliter. ‘Omdat je het waard bent.’ Het gaat over en er komt weer iets nieuws. Lekker doen maar don’t believe the hype, niet altijd.

 

PONG CREATIVE

Klokgebouw 222

5617 AC Eindhoven

T 040 848 68 76

info@pongcreative.nl

© 2017  PONG CREATIVE

Algemene voorwaarden